|
|
|
|
Pressmeddelande fredag 1999-05-07
Plogbillsstödgruppen Brödet Jäser
"Kriminell lydnad möjliggör krig och förtryck"Den
åtalade fredsforskaren Stellan Vinthagen i Plogbillsgruppen Bröd Inte Bomber försvarar
idag, under den pågående rättegången, gruppens avrustningsförsök. Till sitt försvar
har han bland annat ett vittne i form av en tysk domare som anser att domstolar har
skyldigheten att trotsa nationella lagar i de fall de skyddar folkmord.
Igår inledde Stellan Vinthagen, 33-årig fredsforskare vid Göteborgs universitet, sitt
försvar genom att bland annat hänvisa till en lagparagraf som tillåter "rimligt
med våld för att förhindra brott".
- Vi har både en juridisk och en moralisk plikt att förhindra krigsförbrytelser. Och
redan idag används Trident-ubåtarna i Kosovo-kriget eftersom de är sjösatta och redo
för anfall, säger Vinthagen.
Stellan Vinthagens försvar fortsätter idag med försvarstal (se nedan) och vittnen. På
måndag håller Ann-Britt Sternfeldt sitt försvar, och juryns dom beräknas komma på
måndag eller tisdag.
Utdrag ur Stellan Vinthagens försvarstal
Som tonåring chockades jag av berättelserna om nazismens judeutrotning. Speciellt som
så många andra, chockades jag av att höra varje vanlig soldat , arbetare eller officer
säga; "Jag lydde bara order!" Men när jag hörde om befälhavaren i ett
koncentrationsläger - där flera tusen blev mördade - försöka förklara sig under
Nürnberg-rättegångarna där brottslingarna stod åtalade, blev jag verkligen
konfunderad. Hans sa att han "aldrig hade dödat någon", han hade bara
"gett order"! Dessa ord har följt mig allt sedan dess, och stört min
förståelse av ansvar och delaktighet. Under min vistelse i Auschwitz i Polen sommaren
1989 förföljde dessa tankar mig. Hur är det möjligt att få normala, anständiga
människor att begå abnorma handlingar utan att protestera eller ens känna ånger?
Kriminell eller omoralisk lydnad utförs inte av abnorma eller sjuka personer utan av
vanliga medborgare.
Mitt grundargument är att utvecklingen av demokrati och kampen mot orimlig
maktanvändning, i stor utsträckning beror på olika rörelsers användande av civil
olydnad. Lydnad sågs av våra föräldrar som en dygd; jag menar att lydnaden är roten
till det onda, värre än krig och förtryck, för den möjliggör allt detta. Vi måste
återta vårt individuella och kollektiva ansvar för vad vi gör eller väljer att inte
göra.
Lagen är given legitimitet genom att vara "demokratisk". Men nationell lag är
i grunden odemokratisk när det gäller internationella frågor. Majoritetsbeslut är inte
demokratiska när det rör sig om minoriteter. Representativ demokrati är inte
demokratisk om de representerande inte reflekterar åsikterna och intressena och de
människor de representerar.
Dagens nationella demokrati är inte tillräcklig för social förändring. I grunden
beror det på dess bristande demokratiska kvalitet; maktinflytandet och nationella
majoritets system. Tron på dess auktoritet utgör dessutom ett stort hinder för social
förändring eftersom vi är invanda att tro att det är den bästa möjliga demokratin.
Men jag menar att det har alltid funnits ett behov för extra-systematiska medel för att
förändra ett existerande system, dvs för att bryta spelets grundregler.
Civil olydnad i Thouraus och Gandhis tradition är en handling där en lag eller regel
bryts, utan användande eller hot om användande av våld, och där aktören tar fullt
ansvar för handlingen. Ordet "civil" hänför till en civiliserat eller
vänligt sätt att bryta lagen. Jag skulle föreslå att det är civil olydnad som form
som gör det möjligt att bekämpa bristen på demokrati med demokratiska medel. Men civil
olydnad är inte automatiskt rätt eller fel, eftersom det beror på hur du bröt mot
lagen och med vilken avsikt.
Lydande system gör det otänkbara grymheterna möjliga. Den moraliska plikten i vårt
motstånd syftar att realisera drömmen om mänsklig solidaritet. Vi måste vara olydiga
och slåss med verktygen demokrati och ansvar, just de moraliska idéer som är det
lydande systemets offer.
|