Om Plogbillsrörelsen
Visionen att smida om "svärd till plogbillar" är hämtad från
Gamla Testamentet. Plogbillsrörelsen är dock inte en kristen eller religiös
rörelse. Den rymmer människor med olika livsåskådningar och
trosuppfattningar. Det är många kristna som är med och ett samarbete med
kyrkorna förekommer. Men många i Plogbillsrörelsen är ateister, agnostiker
eller av annan trosuppfattning. Det som förenar är bl a målet att avskaffa
krig och att konstruktivt omvandla vapen och militär industri till nyttig och
livsbejakande produktion. Vissa har sett den bibliska profetian som ursprunget
till aktionen. Andra som kommit från ett sekulariserat perspektiv har sett
aktionen som ett humanistiskt ställningstagande för ickevåld och varje
människas oändliga värde eller andra moraliska eller politiska
övertygelser.
Vid en plogbillsaktion påbörjar och förverkligar vanliga
människor med enkla medel omsmidningen i liten skala. Plogbillsaktioner är
alltså konkreta avrustningar av vapen, men också symboliska uppmaningar till
andra att fortsätta omsmidningen. Aktivisterna stannar alltid kvar på
aktionsplatsen och ingen hotas eller skadas. Sedan 1980 har i december 1996
över 140 personer deltagit i närmare sextio aktioner i USA, Australien,
Tyskland, Sverige, England och Holland. I Sverige har sex stycken
plogbillsaktioner genomförts.
I England frikändes i juli 1996 plogbillsgruppen Seeds of Hope. Gruppen
bestod av fyra kvinnor som avrustat ett Hawk-plan som var beställt av den
Indonesiska diktaturregimen. Svenskan Lotta Kronlid var en av de fyra. Detta
var den första plogbillsaktionen som förklarats laglig av en domstol.
Plogbillsrörelsen har sitt ursprung i fredsrörelsen i USA.
Människor som arbetat länge med fredsarbete fann under Vietnamkriget att
deras arbete var otillräckligt och behövde intensifieras. Under slutet av
70-talet blev kärnvapenhotet alltmer påtagligt och de traditionella
protesterna var inte tillräckliga. Människor började göra civil olydnad
för att visa på det orimliga i krigets vansinne. Catholic Workers och andra
kollektiv såsom Jonah House i Baltimore blev rörelsens bas. Där lever
människor i gemenskap och kombinerar ett socialt arbete bland de utslagna i
storstäderna med ickevåldsmotstånd mot USA:s krigsmakt.
1980 gjordes den första plogbillsaktionen. "Plowshares Eight",
som gruppen kom att kallas, gick in på en kärnvapenfabrik i Pennsylvania
där kärnvapenstridsspetsarna Mark 12A tillverkades. I ett förkroppsligande
av de bibliska profetiorna i Jesaja (2:4) och Mika (4:3) om att "smida
svärd till plogbillar", hamrade de på två av stridsspetsarna. De
anhölls, åtalades och dömdes i en juryrättegång till fängelsestraff
varierande från 1 1/2; till 10 år. Efter en rad överklaganden som pågick i
10 år sänktes straffet till den tid de redan avtjänat - från några dagar
till 23 1/2; månad.
Människor som varit med vid plogbillsaktioner har genomgått en
omfattande förberedelseprocess som innehåller ickevåldsträning,
uppbyggande av gemenskap, samtal om demokrati, etik, ickevåld, våld etc.
Konsekvenserna av aktionen tas i beaktande och stöd byggs upp för att
övervinna olika svårigheter. Grupper förbereder sig med stor noggrannhet
för att aktionen inte ska leda till att människor hotas eller skadas, vare
sig vakter, poliser, arbetare eller aktivister. Förberedelserna är inte bara
nödvändiga för att klara av att hantera psykisk press och rädslor - de är
ofta en inspirerande och lärorik process som innebär att vi i någon mening
når en inre avrustning.
Genom att stanna kvar på aktionsplatsen och fredligt invänta arrestering
inleds en dialog om de frågor som en aktion lyfter fram: vapenexport,
krigsmakten, demokrati, etik osv. Målet är att nå en överenskommelse
mellan de berörda, dvs ett demokratiskt beslut.
Plogbillsaktivisters bakgrund varierar brett. Föräldrar, mor- och
farföräldrar, fd advokater, lärare, konstnärer, musiker, poeter, artister,
präster, nunnor, målare, snickare, författare, vårdanställda,
lastbilschaufförer, studenter m fl har alla deltagit i plogbillsaktioner.
Alla utom två plogbillsgrupper har åtalats för sina aktioner. Av dessa
har alla utom en blivit dömda. Den enda aktionen som frikänts är, som
tidigare nämnts, Seeds of Hope i England. I rättegångar har de flesta
plogbillsaktivister valt att representera sig själva och haft en advokat
endast som rådgivare. På olika sätt har de försökt visa att deras
aktioner varit moraliskt och juridiskt riktiga (enligt lagen om nöd) och att
deras syfte var att skydda livet, inte att begå brott. Så gott som alla
domare i USA har förbjudit denna typ av försvar, medan det i Europa är en
annan situation. Några domare i USA har utfärdat förbud mot att i
rättegången överhuvudtaget prata om motiv till aktionen.
De plogbillsaktivister som dömts har fått straff varierande från böter
och villkorlig dom upp till arton års fängelse. Det genomsnittliga straffet
ligger på mellan ett och två år.
Art Laffin från the Dorothy Day Catholic Worker House i Washington, DC
skriver
In my view, the basic hope of the plowshares actions is to communicate
from the moment of entry into a plant or base -- and throughout the court and
prison witness-- an underlying faith that the power of nonviolent love can
overcome the forces of violence; a reverence for the sacredness of all life
and creation; a plea for justice for the victims of poverty and the arms race;
an acceptance of personal responsibility for the dismantling and the physical
conversion of the weapons; and a spiritual conversion of the heart to the way
of justice and reconciliation. Thus, plowshares participants believe that the
physical dismantling of the weapon and the personal disarmament of the heart
is a reciprocal process. As Phil Berrigan states: "We try to disarm
ourselves by disarming the weapons."
De som gör plogbillsaktioner är vanliga människor som i all sin
svaghet och otillräcklighet försöker svara för ett budskap om ickevåld.
Aktionerna ska inte glamoriseras, ej heller bagatelliseras. Människor har
tagit stora risker, upplevt ensamhet och förtryck i fängelset och har fått
hantera personliga problem och konflikter med familjen. Att bygga upp och
vidmakthålla en vängrupp (plogbillsgrupp) kräver stor beslutsamhet och är
långt ifrån fritt från problem.
Dessa aktioner är dock, trots deras begränsning och ofullkomlighet, en
kraftfull påminnelse om att vi kan leva i en värld utan krig och vapen om
människor är beredda att påbörja en avrustningens process. Denna process
inkluderar att vi lär oss ickevåldsliga metoder för konflikthantering och
att vi bokstavligen smider om vår tids svärd till plogbillar. Även om
plogbillsaktioner vanligen betraktas som kriminella av stater, bör de
betraktas som tecken på hopp i en tid av våld som saknar historisk
motsvarighet. Plogbillsaktioner påminner mycket om varandra men varje aktion
är ändå en unik läroprocess och ett experiment med sanningen.
|